Paragrafen

Paragraaf 3 Onderhoud kapitaalgoederen

Wegen en Verhardingen

Beleidskader :
Het IBOR-plan met bijbehorende beheerplan Wegen en Verhardingen. Het beheerplan is gericht op alle verhardingen in beheer van de gemeente Neder-Betuwe. Deze omvat de rijbanen, fiets- en voetpaden van asfalt en elementen verharding. Ook de wegmarkering en bermverharding zijn in dit beheerplan meegenomen.

Areaal
De gemeente Neder-Betuwe heeft ruim 1,8 miljoen m² verhardingen in beheer. Dit is circa 72 m² per inwoner en ligt in lijn met het landelijk gemiddelde. De areaalgegevens van de wegen zijn vastgelegd in het beheersysteem Geovisia.

Huidige stand van zaken

  • Om inzicht te krijgen in de kwaliteit van het totale areaal wordt er een tweejaarlijkse visuele weginspectie uitgevoerd. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de CROW-systematiek voor wegbeheer.
  • Er is voor 2026 een actueel en compleet beeld van de kwaliteit.
  • De kwaliteit van de wegen in de gemeente Neder-Betuwe is stabiel. Dit valt in kwaliteitsniveau Basis (B) en voor de centrumgebieden (A).
  • De kwaliteit van de fiets- en voetpaden is de afgelopen jaren verbeterd. Op meerdere plekken is gewerkt om het uitgestelde onderhoud aan de wegen weg te werken.

Samenvatting financiële gegevens

Wegen en Verharding (IBOR 2022-2031)

Exploitatie:

2026

2027

2028

2029

Onderhoud

273.450

273.450

273.450

273.450

Kapitaallasten

228.603

282.870

335.300

378.527

Dotatie voorziening

1.113.898

1.113.898

1.113.898

1.113.898

Totaal Wegen en Verharding

1.615.951

1.670.218

1.722.648

1.765.875

Verloop Voorziening

2026

2027

2028

2029

Stand voorziening 01-01

977.598

862.496

747.394

632.292

Toevoeging

1.113.898

1.113.898

1.113.898

1.113.898

Onttrekking

1.229.000

1.229.000

1.229.000

1.229.000

Stand voorziening 31-12

862.496

747.394

632.292

517.190

Speerpunten 2026

  1. Databeheer: De wegendata moet qua m2 worden herijkt. Tevens moet de wegendata worden bijgehouden (het paspoort). Enkele in het oog springende gebreken bij de wegendata zijn het ontbreken van het jaar van aanleg, het uitgevoerde onderhoud en het verhardingstype. Deze inhaalslag is nodig om een goede programmering op te zetten ten behoeve van inspecties en projecten.
  2. Inzichten op basis van weginspectie: Alle wegvakonderdelen in de gemeente Neder-Betuwe zijn geïnspecteerd. Na inventarisatie zullen in 2026 de benodigde wegvakken worden gerehabiliteerd.
  3. Bermverharding: In 2026 zal worden doorgegaan met het versterken van het areaal bermverharding. Dit zal de verkeersveiligheid ten goede komen.
  4. In de komende jaren verwachten we een piek aan vervangingsinvesteringen voor wegen, aangezien een groot aantal wegen tussen 1970 en 1979 is aangelegd. In de financiële verordening is vastgelegd dat wegen een afschrijvingstermijn van 50 jaar hebben. In 2024 zijn de noodzakelijke vervangingskosten in kaart gebracht. Het Integrale Meerjaren Investeringsprogramma (MJIP) Openbare Ruimte geeft antwoord op  de vervangingsvraag in de openbare ruimte. De kapitaallasten hiervoor zijn opgenomen in de meerjarenraming.
  5. Het beheerplan van wegen en verhardingen die uit het IBOR-plan voortkomen, zijn in 2025 geactualiseerd om te waarborgen dat alle informatie actueel en accuraat is, zodat deze beter aansluit bij de nieuwste marktontwikkelingen, vastgestelde thema's en financiële richtlijnen.
Deze pagina is gebouwd op 10/03/2025 11:13:17 met de export van 10/03/2025 11:10:20