Actuele berekening weerstandscapaciteit en weerstandsratio
Onderstaande tabel geeft het verloop van de weerstandscapaciteit en ontwikkeling van de weerstandsratio voor de jaren 2025-2029 weer.
Weerstandscapaciteit | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|---|
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Algemene reserve per 01-01 | -22.177.000 | -17.018.000 | -15.830.400 | -15.367.900 | -15.362.400 |
Genomen besluiten mutaties alg. reserve | 5.159.000 | 1.187.600 | 103.500 | 5.500 | 0 |
Incidentele dekking voor basisonderwijs Kesteren | 0 | 0 | 359.000 | 0 | 520.337 |
Totaal stand algemene reserve | -17.018.000 | -15.830.400 | -15.367.900 | -15.362.400 | -14.842.063 |
Verwachte mutaties algemene reserve | |||||
Onbenutte belastingcapaciteit | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onvoorzien | -50.000 | -5.000 | -5.000 | -5.000 | -5.000 |
Begroot resultaat vorig jaren (cumulatief) | 0 | 3.819.000 | 5.073.000 | 5.539.000 | 6.201.000 |
Begroot resultaat betreffend jaar | 3.819.000 | 1.254.000 | 466.000 | 662.000 | -427.000 |
Totaal stand algemene reserve verwachtingen | 3.769.000 | 5.068.000 | 5.534.000 | 6.196.000 | 5.769.000 |
Overschot (-)/tekort (+) | |||||
Totaal beschikbaar weerstandscapaciteit per 31-12 | -13.249.000 | -10.762.400 | -9.833.900 | -9.166.400 | -9.073.063 |
Financiële risico's | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Grondexploitatie | 395.000 | 403.000 | 403.000 | 403.000 | 403.000 |
Verbonden partijen | 76.000 | 123.000 | 123.000 | 123.000 | 123.000 |
Open einderegelingen | 750.000 | 750.000 | 750.000 | 750.000 | 750.000 |
Overige risico's | 4.949.000 | 3.987.000 | 3.987.000 | 3.987.000 | 3.987.000 |
Totaal gekwantificeerde risico's | 6.170.000 | 5.263.000 | 5.263.000 | 5.263.000 | 5.263.000 |
Benodigde weerstandscapaciteit (90%) | 5.553.000 | 4.737.000 | 4.737.000 | 4.737.000 | 4.737.000 |
Weerstandsratio per 31-12 | 2,4 | 2,3 | 2,1 | 1,9 | 1,9 |
Kwalificatie weerstandsratio | Uitstekend | Uitstekend | Uitstekend | Uitstekend | Uitstekend |
Meerjarig verloop huidige weerstandsratio
In de afgelopen jaren heeft de verhouding tussen de benodigde weerstandscapaciteit en de beschikbare weerstandscapaciteit, de weerstandsratio, zich positief ontwikkeld. Deze positieve ontwikkeling is voornamelijk ontstaan door winstuitkeringen van grondexploitaties, het Industrieschap Medel en door overschotten bij de jaarstukken.
Uitgangspunt op basis van het nieuwe coalitieprogramma is een weerstandsratio van minimaal 1,0. De weerstandsratio geeft voor de begroting 2026 een stand weer van 2,3 aan wat gekwalificeerd wordt als "Uitstekend". De weerstandsratio daalt in de jaren daarna maar blijft op basis van de bezuinigingsmaatregelen nog boven de gestelde ondergrens van 1.
De grootste oorzaak van de daling van het weerstandscapaciteit en de weerstandsratio is te vinden in het feit dat de jaarlijks geraamde begrotingstekorten ten laste komen van de algemene reserve. De door het Rijk doorgevoerde wijziging van financieringssystematiek binnen de algemene uitkering en de nog door te voeren kortingen op de algemene uitkering zorgen voor forse jaarlijkse tekorten op de financiële positie van de gemeente Neder-Betuwe.
Ook een forse daling van het weerstandscapaciteit en de weerstandsratio is ontstaan vanaf 2024 en komt door het vormen van een bestemmingsreserve van € 10 miljoen ten laste van de algemene reserve voor dekking van toekomstige afschrijvingslasten van toekomstige investeringen (Integraal onderwijsHuisvestingsPlan (IHP) en de Randweg Opheusden. Deze boeking herstellen we nu zoals hieronder is weergegeven.
Het verbeteren van het weerstandscapaciteit en de weerstandsratio
Om in de toekomst te kunnen blijven voldoen aan de door u gestelde kaders van een weerstandsratio van minimaal 1,0. Maar ook het creëren van voldoende buffer om de jaarlijkse tekorten te kunnen opvangen is gezocht naar verbetering van onze weerstandscapaciteit. Bij de eerste bestuursrapportage 2025 heeft u hierover besluiten genomen.
Het opheffen van de bestemmingsreserve “dekking voor toekomstige afschrijvingslasten”.
Het saldo van deze bestemmingsreserve bedraagt per 1 januari 2027 10 miljoen. Het doel van deze bestemmingsreserve is om vanaf 2027 dekking te geven aan onze financiële positie van € 300.000 per jaar. Dit komt bij het opheffen van de bestemmingsreserve te vervallen en zorgt voor een verslechtering van de financiële positie vanaf 2027 met € 300.000 per jaar.
Het opheffen van de bestemmingsreserve “Precariogelden”.
Het saldo van deze bestemmingsreserve is per heden € 1.904.000. Het doel van deze bestemmingsreserve is het indirect door onze burgers betaalde precariobelasting terug te geven aan de burgers. Door het opheffen van deze bestemmingsreserve en deze middelen te storten in de algemene reserve vloeien deze gelden alsnog via het algemeen nut terug naar de burgers. Er blijft nog € 110.000 in reserves precario achter dekking te kunnen geven aan de subsidies van klimaat adaptieve maatregelen.
Met deze twee maatregelen hebben we weer voldoende weerstandscapaciteit en een weerstandsratio boven de 1,0. Daarnaast is er ook voldoende buffer om jaarlijkse tekorten te kunnen opvangen.
Als de gecalculeerde financiële resultaten van deze begroting werkelijkheid worden en ten bate of ten laste worden gebracht van ons weerstandscapaciteit (algemene reserve) dan blijft onze weerstandscapaciteit toereikend en voldoende.