Algemene dekkingsmiddelen, overhead, VPB, onvoorzien

Ambities

Ambities

7.1 Neder-Betuwe is financieel krachtig en een duurzaam financieel gezonde gemeente

7.1 Neder-Betuwe is financieel krachtig en een duurzaam financieel gezonde gemeente

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we daarvoor doen?

Wanneer speelt het?

7.1.1
Een goede balans tussen ambities en een structureel gedekte begroting

7.1.1.1
De financiële positie is voldoende robuust om externe en interne ontwikkelingen op te vangen.

continu

7.1.1.2
We streven naar een verantwoorde belastingdruk voor onze inwoners, die bij voorkeur gemiddeld is ten opzichte van andere gemeenten.

continu

7.1.1.3
We streven naar een weerstandsvermogen dat minimaal voldoende is om de risico’s af te dekken; dus een weerstandsratio van minimaal 1.

continu

7.1.1.4
De tarieven voor leges moeten kostendekkend zijn, maar ook logisch en goed uit te leggen.

continu

7.1.1.6 We streven naar een verantwoorde en evenwichtige inzet van middel uit de stelpost prijsstijgingen. Creëren stelpost prijsstijgingen voor Verbonden Partijen

2025 e.v.

7.1.2
De opbrengsten van de precarioheffing komen ten goede aan de samenleving

7.1.2.1
Minimaal drie miljoen euro van de precariomiddelen reserveren we voor maatregelen om energielasten van inwoners te verlagen (zie ook programma 3, onder ambitie 3.3).

Afgerond

7.1.2.3
We vormen een groeifonds om initiatieven uit de samenleving mogelijk te maken.

Afgerond

7.1.3
Voldoende benutten van middelen van hogere overheden en andere instellingen

7.1.3.1
We zetten ons in voor het binnenhalen van subsidiegelden en het doelmatig benutten ervan, zolang de administratieve last daarvan acceptabel is.

continu

7.1.3.2
We onderzoeken of we beter inzichtelijk kunnen maken wat we met de inzet van subsidiegelden hebben bereikt.

2025 e.v.

Activiteiten voor 2026
Voor het bereiken van bovenstaande ambities gaan we het volgende doen in 2026.

7.1.1    Een goede balans tussen ambities en een structureel gedekte begroting
7.1.1.1 De financiële positie is voldoende robuust om externe en interne ontwikkelingen op te vangen.

De financiële positie staat onder druk. Wij hebben een in opdracht van u heroverwegingstraject doorlopen om een goede balans tussen ambities en een structureel gedekte begroting te kunnen handhaven. In deze begroting zijn de financiële effecten van het ombuigingstraject verwerkt. Onze financiële positie is forse verbeterd en laat vanaf 2029 reel structureel overschot zien.

7.1.1.2 We streven naar een verantwoorde belastingdruk voor onze inwoners, die bij voorkeur gemiddeld is ten opzichte van andere gemeenten.
Meer hierover leest u in de paragraaf 1 Lokale Heffingen.
7.1.1.3 We streven naar een weerstandsvermogen dat minimaal voldoende is om de risico’s af te dekken; dus een weerstandsratio van minimaal 1.
Meer hierover leest u in de paragraaf 2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing.
7.1.1.4 De tarieven voor leges moeten kostendekkend zijn, maar ook logisch en goed uit te leggen.

Ten aanzien van de leges is het streven om in 2026 zoveel mogelijk kostendekkend te zijn. De leges zijn op dit moment niet 100% kostendekkend. Dit heeft de maken met maximum tarieven die wettelijk zijn vastgesteld, zoals bij reisdocumenten en rijbewijzen of met gemaakte politieke keuzes zoals bijvoorbeeld bij de marktgelden. Meer hierover leest u in de paragraaf 1 Lokale Heffingen.

7.1.1.6 We streven naar een verantwoorde en evenwichtige inzet van middel uit de stelpost prijsstijgingen. We creëren een stelpost prijsstijgingen voor Verbonden Partijen.

Door geen automatische prijscompensatie toe te passen op onze budgetten voorkomen we dat er lucht in de begroting wordt opgebouwd.  De budgetten in onze begroting worden alleen voor prijsontwikkelingen gecorrigeerd als de noodzaak hiervan uit een analyse van onze budgetten blijkt. De huidige stelpost prijsstijgingen splitsen we in een stelpost voor onze eigen budgetten en afzonderlijke stelpost voor verbonden partijen. Hierdoor krijgen we beter zicht op het beslag dat onze verbonden partijen leggen op de reserveringen voor prijsontwikkeling.

7.1.2    De opbrengsten van de precarioheffing komen ten goede aan de samenleving
7.1.2.1 Minimaal drie miljoen euro van de precariomiddelen reserveren we voor maatregelen om energielasten van inwoners te verlagen
€ 2 miljoen is gelabeld voor de regeling verduurzaming koopwoningen Neder-Betuwe.
€ 1 miljoen staat nog gereserveerd in de reserve duurzaamheid. Voor huurders maken wij eerst gebruik van rijksmiddelen, voordat we onze eigen middelen inzetten.
7.1.2.3 We vormen een groeifonds om initiatieven uit de samenleving mogelijk te maken.
Het groeifonds bestaat uit drie pijlers: Vitale Leefomgeving, Vitale Samenleving en Vitale Economie.
In november 2024 hebben we uw raad via een raadsinformatiebrief geïnformeerd over het pauzeren van de uitwerking van het Groeifonds Neder-Betuwe totdat er meer duidelijkheid is over de impact van het ombuigingstraject. In maart 2025 zijn de geïnventariseerde ombuigingen/maatregelen met uw raad besproken. Hierbij is besloten dat de middelen worden ingezet ter verbetering van onze weerstandscapaciteit.

7.1.3    Voldoende benutten van middelen van hogere overheden en andere instellingen
De inzet van subsidies van Rijk, provincie en Europa maakt het mede mogelijk om diverse initiatieven in Neder-Betuwe te realiseren. We halen een aanzienlijke hoeveelheid subsidiebedragen binnen en zetten deze op doelmatige wijze in. We onderzoeken of het voornemen van het inzetten van een subsidie-adviseur kan bijdragen aan het binnenhalen van meer subsidiegelden, tegen acceptabele administratieve lasten, en deze beter inzicht kan geven in wat we hebben bereikt met het inzetten van deze middelen.

7.1.3.1 We zetten ons in voor het binnenhalen van subsidiegelden en het doelmatig benutten ervan, zolang de administratieve last daarvan acceptabel is.

7.1.3.2 We onderzoeken of we beter inzichtelijk kunnen maken wat we met de inzet van subsidiegelden hebben bereikt.

Ontwikkelingen voor 2026

7.2 De ambtelijke organisatie is robuust en toekomstbestendig

7.2 De ambtelijke organisatie is robuust en toekomstbestendig

 

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we daarvoor doen?

Wanneer speelt het?

7.2.1
De ambtelijke organisatie is berekend op haar taken

7.2.1.1
We brengen de capaciteit en hoeveelheid werk met elkaar in balans.

continu

7.2.1.2
We versterken de kwaliteit van de organisatie nog verder door te investeren in projectmatig en programmatisch werken, verbinding, wendbaarheid, vitaliteit en opleiding/ontwikkeling.

continu

7.2.1.3
Door te blijven investeren in arbeidsmarktbeleid en strategische personeelsplanning versterken we de toekomstbestendigheid van de ambtelijke organisatie.

continu

7.2.1.4
We benutten kansen voor samenwerking in de bedrijfsvoering, als dat de toekomstbestendigheid versterkt.

continu

7.2.1.5
De organisatie maakt gebruik van een flexibele schil van medewerkers voor fluctuerende werkzaamheden en/of voor werk dat zeer specifieke expertise vraagt.

continu

7.2.2
Een veilige digitale dienstverlening aan inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners, die wordt ondersteund door een stabiele en robuuste ICT

7.2.2.1
We zorgen voor moderne, snelle en betrouwbare I&A-voorzieningen, die kunnen meebewegen met veranderende behoeften uit de ambtelijke organisatie en de samenleving.

continu

7.2.2.2
We blijven de I&A-voorzieningen optimaliseren, zodat de bestuurlijke processen, organisatieprocessen en de gemeentelijke dienstverlening goed ondersteund worden.

continu

7.2.2.3
Met de inrichting en uitvoering van I&A ondersteunen we de ontwikkeling naar meer transparantie, zodat we nieuwe wetten als de Wet open overheid (Woo), de Wet elektronische publicaties (Wep) en de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) goed kunnen uitvoeren.

continu

7.2.2.4
Informatie van de gemeente en haar inwoners is goed beveiligd; we zorgen ervoor dat persoonsgegevens en andere vertrouwelijke informatie veilig worden ontsloten, verwerkt en bewaard.

continu

 

Activiteiten voor 2026
Voor het bereiken van bovenstaande ambities gaan we het volgende doen in 2026.

7.2.1    De ambtelijke organisatie is berekend op haar taken
7.2.1.1 We brengen de capaciteit en hoeveelheid werk met elkaar in balans.

Naar aanleiding van het onderzoek naar de toekomstbestendigheid van de ambtelijke organisatie, inclusief een formatiebenchmark, worden verschillende acties in gang gezet om de organisatie klaar te maken voor de toekomst. Dit wordt onder meer gerealiseerd door aanpassingen in de organisatiestructuur, het optimaliseren van systemen en processen, en het versterken van project- en programmamanagement. Op die manier wordt onder andere gewerkt aan een betere balans tussen ambities, hoeveelheid werk en beschikbare middelen.

7.2.1.2 We versterken de kwaliteit van de organisatie nog verder door te investeren in projectmatig en programmatisch werken, verbinding, wendbaarheid, vitaliteit en opleiding/ontwikkeling.

In 2026 blijven we investeren in een toekomstbestendige organisatie door het project- en programmamanagement te versterken en te investeren in medewerkers. HR stimuleert leren en ontwikkelen via opleidingen, coaching en loopbaanbegeleiding. Ook zetten we in op vitaliteit en duurzame inzetbaarheid met aandacht voor gezondheid, werk-privébalans en verzuimpreventie. Daarnaast versterken we digitaal samenwerken door ondersteuning bij hybride werken en het gebruik van digitale tools.

7.2.1.3 Door te blijven investeren in arbeidsmarktbeleid en strategische personeelsplanning versterken we de toekomstbestendigheid van de ambtelijke organisatie.

In 2026 continueren we het arbeidsmarktbeleid zoals dat in voorgaande jaren is opgebouwd. We blijven inzetten op het professionaliseren van onze arbeidsmarktcommunicatie, het gebruik van passend wervingsmateriaal en het gericht inzetten van extra werving voor de vacatures die moeilijk in te vullen zijn. Strategische personeelsplanning blijft een vast onderdeel van het HR-beleid, waarbij minimaal jaarlijks een quickscan wordt uitgevoerd en dat in gerichte acties resulteert. Daarbij blijft ook het binden en boeien van medewerkers een belangrijk aandachtspunt.

7.2.1.4 We benutten kansen voor samenwerking in de bedrijfsvoering, als dat de toekomstbestendigheid versterkt.

We kiezen bewust voor samenwerking als dit bijdraagt aan de toekomstbestendigheid van onze organisatie en doelen. Daarbij maken we strategische keuzes: wat doen we zelf, wat doen we samen en wat besteden we uit – altijd met duidelijke regie en resultaatgerichte afspraken. We investeren alleen in samenwerkingen die meerwaarde bieden en gaan zorgvuldig om met de inzet van onze mensen.

7.2.1.5 De organisatie maakt gebruik van een flexibele schil van medewerkers voor fluctuerende werkzaamheden en/of voor werk dat zeer specifieke expertise vraagt.

Inhuur vindt – waar nodig – terughoudend plaats om werkpieken op te vangen en specialistische kennis aan te vullen. Nu het wendbaarheidsbudget is geschrapt, wordt nog zorgvuldiger afgewogen of externe inhuur noodzakelijk is. Waar passend zetten we externe capaciteit in ter ondersteuning van onze vaste formatie, met het oog op continuïteit en kwaliteit van het werk.

7.2.2    Een veilige digitale dienstverlening aan inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners, die wordt ondersteund door een stabiele en robuuste ICT
7.2.2.1 We zorgen voor moderne, snelle en betrouwbare I&A-voorzieningen, die kunnen meebewegen met veranderende behoeften uit de ambtelijke organisatie en de samenleving.

De interne IT systemen en het netwerk zijn de afgelopen jaren grotendeels vernieuwd. Daarmee hebben we de beschikking over een moderne omgeving met bijbehorende beveiligingsopties. Met de inrichting van een “cyber first responder” voorziening hebben we extra kennis en slagkracht geborgd in het geval van (het vermoeden van) een cyberincident.

7.2.2.2 We blijven de I&A-voorzieningen optimaliseren, zodat de bestuurlijke processen, organisatieprocessen en de gemeentelijke dienstverlening goed ondersteund worden.

Ten aanzien van de bestuurlijke processen onderzoeken we hoe het gebruik van de huidige systemen die dit ondersteunen geoptimaliseerd kan worden of dat we hiervoor wellicht beter een alternatieve oplossing kunnen inzetten.

7.2.2.3 Met de inrichting en uitvoering van I&A ondersteunen we de ontwikkeling naar meer transparantie, zodat we nieuwe wetten als de Wet open overheid (Woo), de Wet elektronische publicaties (Wep) en de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) goed kunnen uitvoeren.

Meer hierover leest u in de paragraaf bedrijfsvoering.

7.2.2.4 Informatie van de gemeente en haar inwoners is goed beveiligd; we zorgen ervoor dat persoonsgegevens en andere vertrouwelijke informatie veilig worden ontsloten, verwerkt en bewaard.
Meer hierover leest u in de paragraaf bedrijfsvoering.
7.2.2.5 De kwetsbaarheid van onze systemen voor inbreuk van buitenaf of binnenuit is minimaal; we zorgen voor een adequate back-up and recovery maar ook een goede bewustwording binnen en buiten de organisatie.  
  Deze doelstelling is gerealiseerd.

Ontwikkelingen voor 2026

In 2025 hebben we het Informatiebeleidsplan 2025-2027 vastgesteld. In 2025 e.v. gaan we aan de slag met uitwerking ervan.

Deze pagina is gebouwd op 11/13/2025 10:37:07 met de export van 11/13/2025 10:26:29