1. Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (VRGZ)
1. Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (VRGZ)
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
- Algemeen bestuur : B urgemeester A.J. Kottelenberg
Vestigingsplaats: Nijmegen
Financieel belang:De kosten van de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid worden gedragen door bijdragen van het Rijk, de provincie, zorgverzekeraars en gemeenten. De verdeling van de kosten, die voor rekening komen van de deelnemende gemeenten, zijn voor 50% gebaseerd op historische kosten en voor 50% op de rijksbijdrage per gemeente via het gemeentefonds.
De totale bijdrage van de deelnemende gemeenten, die in de begroting 2026 van de VRGZ is opgenomen, bedraagt € 53.945.518 waarvan de gemeentelijke bijdrage van Neder-Betuwe
€ 2.183.000 bedraagt.Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2024 (jaarrekening)
31-12-2025 (begroting)
31-12-2026 (begroting)
Eigen vermogen
9.635.000
8.811.000
7.160.000
Vreemd vermogen
72.556.000
77.184.000
75.335.000
Totaal vermogen
82.191.000
85.995.000
82.495.000
Exploitatieresultaat:
224.000 positief
Risico's en weerstandscapaciteit
Om de risico’s te beheersen, zijn normen ontwikkeld voor het benodigde weerstandsvermogen.
Voor het programma Crisis en Rampenbestrijding (C&R) gaat dit om 5% van de baten. Een norm van totaal € 3.457.000. De stand van de algemene reserve C&R voor 2026 bedraagt naar verwachting € 2.675.000. Het saldo van de algemene reserve is lager dan de norm van 5%. Daarom zullen behaalde positieve resultaten worden toegevoegd aan de algemene reserve tot de bestuurlijke norm.
Voor het programma Regionale Ambulance voorziening (RAV) gaat dit om 10% van de baten. Een norm van totaal € 3.736.000. De stand van de algemene reserve C&R voor 2025 bedraagt naar verwachting € 2.547.000. Daarmee voldoet de reserve niet aan de bestuurlijke norm van 10%. De verwachte beschikbare weerstandscapaciteit (reserve aanvaardbare kosten RAV) is toereikend om de geïnventariseerde en gecalculeerde risico’s te dekken.
Het totaal aan gekwantificeerde risico’s in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing voor C&R en RAV bedraagt een bedrag van totaal € 5.251.000. Hiermee komt de weerstandsratio (uitgaande van het normbedrag) op 1,34 en is voldoende. Zodoende zijn in totaliteit alle risico’s afgedekt.
Dit betekent dat er in de begroting van de gemeente Neder-Betuwe geen rekening wordt gehouden met een extra risicoreservering.2. Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) Gelderland-Zuid
2. Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) Gelderland-Zuid
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
- Algemeen bestuur: W ethouder W.E.A. van Dijkhuizen
Vestigingsplaats: Nijmegen
Financieel belang:De bijdragen van de aangesloten gemeenten aan de GGD zijn verdeeld in uniforme taken op basis van inwoneraantal, uniforme taken op basis van facturen en facultatieve taken. Het totaal van alle gemeentelijke bijdragen voor uniforme taken op basis van inwoneraantal en van facturen en facultatieve taken bedraagt voor 2026 conform de begroting 2026 van de GGD € 41.918.000. Voor Neder-Betuwe komt de gemeentelijke bijdrage uit op € 1.690.707. Hiervan is € 1.572.995 voor uniforme taken op basis van inwoneraantal en op basis van facturen en € 117.712 voor facultatieve taken. De gemeentelijke bijdrage stijgt daarmee in 2026 met 6,1% ten opzichte van een jaar eerder. De bijdrage per inwoner voor de GGD is in 2026 is € 65,11.
Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2024 (jaarrekening)
31-12-2025 (begroting)
31-12-2026 (begroting)
Eigen vermogen
2.276.000
2.220.000
2.220.000
Vreemd vermogen
29.242.000
28.802.000
27.815.000
Totaal vermogen
31.518.000
31.022.000
30.035.000
Exploitatieresultaat:
81.000 negatief
Risico's en weerstandscapaciteit
Op basis van de notitie 'Risicomanagement, voorzieningen en weerstandsvermogen' van de GGD is de streefwaarde van het weerstandsvermogen bij de begroting GGD 2026 bepaald op € 1.480.000. Verwacht saldo van de algemene reserve bedraagt ultimo 2026 € 1.480.000. Het totaal aan gekwantificeerde risico’s van de GGD beloopt een bedrag van afgerond € 4.264.000.
Hiermee komt de weerstandsratio op 0,35 en is daarmee onvoldoende. Er is in totaliteit sprake van niet afgedekte risico’s van € 2.784.000 (€ 4.264.000 – € 1.480.000). Dit betekent dat er in de begroting van de gemeente Neder-Betuwe rekening gehouden moet worden met een extra risicoreservering van € 123.000 (op basis van totaal aantal inwoners GGD en het aantal inwoners Neder-Betuwe). Zie hiervoor paragraaf 2 Weerstandsvermogen en risicomanagement bij verbonden partijen in deze begroting.3. Gemeenschappelijke regeling Regio Rivierenland
3. Gemeenschappelijke regeling Regio Rivierenland
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
- Algemeen bestuur: Burgemeester A.J. Kottelenberg
Vestigingsplaats: Tiel
Financieel belang:
De bijdragen van de aangesloten gemeenten zijn gebaseerd op het inwoneraantal. Voor 2026 geldt een bijdrage per inwoner van € 11,27. De gemeenten dragen in totaal in 2026
€ 2.899.303 bij aan Regio Rivierenland. Dat is een daling van 1,8% ten opzichte van de begroting 2025. Dit betekent dat de gemeentelijke bijdrage van de gemeente Neder-Betuwe vanaf 2026 neerkomt op een bijdrage van € 291.000.
Daarnaast draagt de gemeente bij aan taken die Regio Rivierenland via dienstverleningsovereenkomsten uitvoert voor Neder-Betuwe (contractgestuurde dienstverlening). In 2026 werken we met Regio Rivierenland verder aan meer inzicht in en grip op deze dienstverleningsovereenkomsten.Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2024 (jaarrekening)
31-12-2025 (begroting)
31-12-2026 (begroting)
Eigen vermogen
2.620.000
2.187.000
1.870.000
Vreemd vermogen
11.862.000
10.788.000
10.303.000
Totaal vermogen
14.482.000
12.975.000
12.173.000
Exploitatieresultaat:
347.000 positief
Risico's en weerstandscapaciteit
Regio Rivierenland is een gemeenschappelijke regeling (GR) die taken uitvoert in opdracht van acht gemeenten. Het weerstandsvermogen van de regio wordt enerzijds gevormd door dat van de afzonderlijke gemeenten. Maar de GR is op grond van wettelijke voorschriften ook zelf verplicht voorzieningen te vormen voor kwantificeerbare risico’s, verplichtingen en verliezen. Daarnaast is het wenselijk om voor bepaalde activiteiten een reserve te hebben om te voorkomen dat bedrijfsresultaten en onvoorziene omstandigheden grote afwijkingen veroorzaken in de jaarlijks geraamde gemeentelijke bijdragen en tarieven.Regio Rivierenland concludeert dat de eigen weerstandscapaciteit voldoende is om de risico’s die ze loopt op te vangen. De gemeente hoeft hiervoor geen aanvullende maatregelen te treffen.
In het verleden is een integrale inventarisatie van de financiële risico's uitgevoerd bij het Regiokantoor van Regio Rivierenland. Daarbij is een koppeling gelegd met de saldi van reserves om de risico's te kunnen dekken. De in de balans opgenomen algemene reserve van € 474.000 wordt voldoende geacht voor het afdekken van de financiële risico's.
In de zienswijze op de Begroting 2026 van Regio Rivierenland heeft Neder-Betuwe (opnieuw) geconstateerd dat het in verband met de grote hoeveelheid geld die met Regio Deal mee komt extra van belang is om de risico's te benoemen en te kwantificeren. De laatste uitgebreide risicoanalyse dateert van enkele jaren geleden. Daardoor is voor onze gemeente nu niet goed na te gaan of de conclusie van de regio klopt: voor welk bedrag loopt de regio naar verwachting in 2026 risico’s en welke omvang van het weerstandsvermogen past daarbij? Daarom heeft de raad in zijn zienswijze opnieuw aangedrongen op verheldering van de risico’s en actualisering van de risicoanalyse.
4. AVRI
4. AVRI
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
- Algemeen bestuur: W ethouder S.H.R. van Someren
Vestigingsplaats: Geldermalsen
Bijdrage van de gemeente Neder-Betuwe aan Avri in 2026
De bijdragen van de aangesloten gemeenten aan Avri zijn gebaseerd op het inwoneraantal en de afvalstromen. Voor 2026 wordt de bijdrage van de gemeente Neder-Betuwe begroot op
€ 3.438.000. Dit bedrag is gebaseerd op 25.781 inwoners en bijna 9.300 huisaansluitingen die per 1 januari 2025 onder de afvalstoffenheffing vallen. Dit betekent een stijging van € 157.000 ten opzichte van de begroting van 2025 .Daarnaast betaalt de gemeente voor contractgestuurde dienstverlening die Avri uitvoert voor Neder-Betuwe. Voor 2026 wordt verder gewerkt aan meer inzicht in en grip op deze dienstverleningsovereenkomsten, om de kosten beheersbaar te houden en de kwaliteit van de dienstverlening te waarborgen.
Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2024 (jaarrekening)
31-12-2025 (begroting)
31-12-2026 (begroting)
Eigen vermogen
1.806.000
1.967.000
2.025.000
Vreemd vermogen
45.278.000
56.267.000
58.932.000
Totaal vermogen
47.084.000
58.234.000
60.957.000
Exploitatieresultaat:
1.000 positief
0
0
Risico’s en Weerstandscapaciteit bij Avri voor 2026:
Op basis van de begroting 2026 is het weerstandsvermogen van Avri voor het Basispakket verbeterd naar een ratio van 1,41. Dit betekent dat de financiële buffer ruim voldoende is om risico’s op te vangen. De gekwantificeerde risico’s voor het Basispakket zijn vastgesteld op
€ 3.790.000 en de beschikbare weerstandscapaciteit bedraagt € 5.355.000. Daarmee is Avri in staat om de meeste financiële risico’s die zich kunnen voordoen adequaat te dekken. Wel vindt de gemeente deze weerstandscapaciteit aan de hoge kant voor een gemeenschappelijke regeling.Voor het Pluspakket is de situatie nog steeds uitstekend, met geen gekwantificeerde risico’s en een weerstandscapaciteit van € 15.000. Voor Bedrijfsafval blijft het weerstandsvermogen op een zeer hoog niveau met een ratio van 5,63: de gekwantificeerde risico’s zijn geschat op € 60.000 en de beschikbare weerstandscapaciteit bedraagt € 338.000. Dit biedt een solide bescherming tegen mogelijke risico’s binnen deze categorie. Ook hier vindt de gemeente echter dat Avri onnodig te veel middelen reserveert.
5. Omgevingsdienst Rivierenland (ODR)
5. Omgevingsdienst Rivierenland (ODR)
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
- Algemeen bestuur: W ethouder N. van Wolfswinkel
Vestigingsplaats: Tiel
Financieel belang - ODR voor de gemeente Neder-Betuwe in 2026
De jaarlijkse gemeentelijke bijdrage aan de ODR is bedoeld voor het uitvoeren van vergunningverlenings-, advies- en toezicht-/handhavingstaken op het gebied van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Ook wordt de bijdrage ingezet voor stelseltaken en het ketentoezicht, die in het Gelders Stelsel (provincie breed) worden uitgevoerd. De totale deelnemersbijdrage, opgenomen in de begroting ODR 2026, is € 25.488.000. De gemeentelijke bijdrage van de gemeente Neder-Betuwe voor 2026 is vastgesteld op € 2.545.00, wat een stijging betekent van € 49.500 ten opzichte van de begroting van 2025.Daarnaast betaalt de gemeente voor specifieke taken die de ODR uitvoert via dienstverleningsovereenkomsten (DVO's) voor Neder-Betuwe, zoals het toezicht op milieutaken. In 2026 werken we verder aan meer inzicht en grip op deze overeenkomsten, zodat kosten beter beheerst kunnen worden terwijl de kwaliteit van de dienstverlening behouden blijft.
Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2024 (jaarrekening)
31-12-2025 (begroting)
31-12-2026 (begroting)
Eigen vermogen
1.031.106
1.002.481
973.856
Vreemd vermogen
2.500.000
2.325.000
2.150.000
Totaal vermogen
7.663.699
7.577.082
7.408.341
Exploitatieresultaat:
1.839.278
Risico’s en weerstandscapaciteit bij ODR voor 2026:
Op basis van het risicoprofiel, de risico’s van de ODR is het weerstandsvermogen voor 2026 vastgesteld. De beschikbare weerstandscapaciteit van de ODR bedraagt voor 2026 € 727.550. Dit bestaat uit een algemene reserve van € 557.550, een reserve voor personele regelingen van € 125.000, en een bedrag voor onvoorziene kosten van € 45.000. Het benodigde weerstandsvermogen is bepaald op € 698.500. Dit betekent dat het huidige weerstandsvermogen van de ODR voldoende is (1,04) om de geïdentificeerde risico’s af te dekken 6. Regionaal Archief Rivierenland (RAR)
6. Regionaal Archief Rivierenland (RAR)
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
- Algemeen bestuur: W ethouder M.A. Klein
Vestigingsplaats: Tiel
Financieel belang:
De algemene dekkingsmiddelen van het Regionaal Archief Rivierenland bestaan uit een bijdrage per inwoner van de aangesloten gemeenten en uit een financiële bijdrage van Waterschap Rivierenland, op basis van een dienstverleningsovereenkomst. De verdeling van zowel de algemene als de specifieke kosten voor de deelnemende gemeenten vindt plaats op basis van het inwoneraantal per gemeente.
In de begroting 2026 is een totale gemeentelijke bijdrage opgenomen van € 3.047.915. Voor de gemeente Neder-Betuwe bedraagt het aandeel hierin € 332.000.Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2024 (Jaarrekening)
31-12-2025 (begroting)
31-12-2026 (begroting)
Eigen vermogen
637.337
519.870
457.370
Vreemd vermogen
7.851.088
7.305.281
6.973.644
Totaal vermogen
8.488.425
7.825.151
7.431.014
Exploitatieresultaat:
67.468 positief
Risico's en weerstandscapaciteit
Sinds 2022 is het weerstandsvermogen van het Regionaal Archief Rivierenland toereikend om de volledige benodigde weerstandscapaciteit te dekken, met een ratio van 1,0. Hierdoor zijn de bestemmingsreserves vanaf dat moment beschikbaar voor de doelen waarvoor zij zijn gevormd. Voor de jaren 2026 tot en met 2029 wordt geconcludeerd dat het weerstandsvermogen minimaal voldoende is om de geïdentificeerde risico’s op te vangen. Op basis van actuele gegevens bedraagt het normbedrag voor de gewenste weerstandscapaciteit € 211.000. De benodigde weerstandscapaciteit voor 2026 wordt eveneens geraamd op € 211.000, wat resulteert in een weerstandsratio van 1,0. Daarmee zijn alle risico’s van het RAR afgedekt en is aanvullende risicoafdekking vanuit de deelnemende gemeenten niet noodzakelijk.7. Recreatieschap Nederrijn, Lek en Waal
7. Recreatieschap Nederrijn, Lek en Waal
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
- Algemeen bestuur: W ethouder W.E.A. van Dijkhuizen
Vestigingsplaats: Kerk-Avezaath
Financieel belang:
De provincie en gemeenten hebben in het kader van de verzelfstandiging in 1999 (bij het ontstaan van de B.V. Recreatiemaatschappij Rivierengebied met de handelsnaam Uit®waarde) hun bijdragen in de exploitatietekorten afgekocht. Uitgangspunt is dat de nieuwe organisatie zichzelf moet bedruipen. De gemeente Neder-Betuwe heeft in 2008 voor de laatste keer een afkoopsom betaald (€ 158.000) aan recreatieschap Nederrijn, Lek en Waal en levert sinds 2009 geen financiële bijdrage meer.Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2024 (jaarrekening)
31-12-2025 (begroting)
31-12-2026 (begroting)
Eigen vermogen
0
0
0
Vreemd vermogen
6.853
6.853
6.853
Totaal vermogen
6.853
6.853
6.853
Exploitatieresultaat:
0
0
0
Risico's en weerstandscapaciteit
De GR heeft verzaakt de risico's te benoemen. Er is nu nog geen zicht op de risico's en zijn ook nog niet gekwalificeerd. Met de nieuwe Wgr vragen we om meer inzicht en het kwantificeerbaar te maken.8. Werkzaak Rivierenland
8. Werkzaak Rivierenland
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
- Algemeen bestuur: W ethouder W.E.A. van Dijkhuizen
Vestigingsplaats: Tiel
Financieel belang:
Vanaf 1 januari 2026 voert Werkzaak naast de Sociale Werkvoorziening ook de Participatiewet uit voor onze gemeente. De gemeentelijke bijdrage bestaat dan uit:- BUIG-middelen voor bijstandsuitkeringen en loonkostensubsidie;
- re-integratiemiddelen voor begeleiding richting arbeidsmarkt;
- een dienstverleningsovereenkomst voor begeleiding van Klantgroep fase 4;
- bedrijfsvoeringsmiddelen P-wet; en
- en SW-salarissen en bedrijfsvoering SW.
In de begroting 2026 van Werkzaak zelf is op moment van schrijven nog geen rekening gehouden met de uitvoering van de Participatiewet. Deze begroting wordt aangepast in de begroting 2027 en Bestuursrapportage 2026, nadat de acht deelnemende gemeenten hebben ingestemd met de GR-wijziging. Op dat moment worden ook de prognoses t.a.v. bijstand, SW en te ontvangen rijksbijdragen geactualiseerd.
In de gemeentelijke begroting is op basis van de prognose (RAAD/25/03594) rekening gehouden met een bijdrage in 2026 aan de GR Werkzaak van € 1.577.900 voor de uitvoering van de Participatie wet (inclusief eenmalige kosten) en € 1.168.500 voor de Sociale werkvoorziening. Daarnaast is er een bedrag begroot van € 631.100 voor Re-integratie.
In de gemeentelijke begroting 2026 en meerjarenraming houden we al rekening met een voordeel op de BUIG (lasten minus Rijksbijdrage BUIG) en met een daling van de lasten voor inkomensregelingen doordat de re-integratiedienstverlening aan onze inwoners intensiveert. Dit in afwijking op de uitgangspunten in de begroting 2026 van de GR Werkzaak.Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2024 (jaarrekening)
31-12-2025 (begroting)
31-12-2026 (begroting)
Eigen vermogen
6.230.100
4.617.000
4.533.000
Vreemd vermogen
18.742.400
18.696.000
18.728.000
Totaal vermogen
24.972.500
23.313.000
23.261.000
Exploitatieresultaat:
2.025.800 positief
0
0
Risico's en weerstandscapaciteit
De totale netto-risico’s, zoals berekend in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing van de begroting 2026 van Werkzaak, beslaan een bedrag van € 2.500.000 en de beschikbare weerstandsvermogen is eveneens € 2.500.000. Hiermee komt de weerstandsratio op 1 en is voldoende. Zie hiervoor paragraaf 2 Weerstandsvermogen en risicomanagement bij verbonden partijen in deze begroting.9. Industrieschap Medel
9. Industrieschap Medel
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
- Algemeen bestuur: W ethouder M.A. Klein en wethouder S.H.R. van Someren en twee raadsleden
Vestigingsplaats: Tiel
Financieel belang:
De gemeenten Tiel en Neder-Betuwe nemen op gelijke basis deel. Een positief of een negatief saldo, dat het Algemeen Bestuur van Industrieschap Medel over enig jaar meldt, wordt voor gelijke delen gegund of bijgedragen. De grondexploitatie geeft in 2026 een verwacht saldo van € 50,5 miljoen op contante waarde.Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2024 (jaarrekening)
31-12-2025 (begroting)
31-12-2026 (begroting)
Eigen vermogen
20.761.572
13.218.000
20.589.000
Vreemd vermogen
0
0
0
Totaal vermogen
20.761.572
13.218.000
20.589.000
Exploitatieresultaat:
7.371.000 positief
Risico's en weerstandscapaciteit
Er zijn geen financiële risico's meer. Alle kavels in Medel Afronding zijn verkocht.10. Waterbedrijf Vitens N.V.
10. Waterbedrijf Vitens N.V.
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur: Als aandeelhouder
Vestigingsplaats: Zwolle
Financieel belang:
Overal in ons land werden drinkwaterbedrijven opgezet; uiteindelijk telde Nederland er zo’n 220. In de jaren daarna fuseerden steeds meer drinkwaterbedrijven tot de huidige tien, waarvan Waterbedrijf Vitens N.V. er één is. Vitens bestaat in haar huidige vorm sinds 2006 en richt zich op het maken van drinkwater.
De gemeente Neder-Betuwe bezit 16.023 (0,277%) gewone aandelen van € 1 (nominale waarde) .Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2023 (jaarrekening)
31-12-2024 (jaarrekening)
31-12-2025 (begroting
Eigen vermogen
677,7 miljoen
713,6 miljoen
n.n.b.
Vreemd vermogen
1.569,7 miljoen
1.684,8 miljoen
n.n.b.
Totaal vermogen
2.237,4 miljoen
2.398,4 miljoen
n.n.b.
Exploitatieresultaat:
61,0 miljoen positief
72,9 miljoen positief
n.n.b.
Risico's en weerstandscapaciteit
Niet van toepassing11 N.V. Bank Nederlandse Gemeenten
11 N.V. Bank Nederlandse Gemeenten
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur: Als aandeelhouder
Vestigingsplaats: Den Haag
Financieel belang:
Neder-Betuwe heeft zeggenschap in de BNG via het stemrecht van 18.246 aandelen van € 2,50 (nominale waarde) . Dit aandelenbezit heeft een duurzaam karakter.
2017 dividenduitkering 141 miljoen € 2,53 per aandeel totaal ontvangen € 46.162.
2018 dividenduitkering 159 miljoen € 2,85 per aandeel totaal ontvangen € 52.001.
2019 dividenduitkering 71 miljoen € 1,27 per aandeel totaal ontvangen € 23.172.
2020 dividenduitkering 101 miljoen € 1,81 per aandeel totaal ontvangen € 33.025.
2021 dividenduitkering 127 miljoen € 2,28 per aandeel totaal ontvangen € 41.601.
2022 dividenduitkering 139 miljoen € 2,50 per aandeel totaal ontvangen € 45.615.
2023 dividenduitkering 120 miljoen € 2,16 per aandeel totaal ontvangen € 39.411.
2024 dividenduitkering 140 miljoen € 2,51 per aandeel totaal ontvangen € 45.797.Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2023 (jaarstukken)
31-12-2024 (jaarstukken)
31-12-2025 (begroting)
Eigen vermogen
4.721 miljoen
4.777 miljoen
n.n.b.
Vreemd vermogen
110.819 miljoen
123.164 miljoen
n.n.b.
Totaal vermogen
115.540 miljoen
127.941 miljoen
n.n.b.
Exploitatieresultaat:
254 miljoen positief
294 miljoen positief
n.n.b.
Risico's en weerstandscapaciteit
Niet van toepassing.12. Uitvoeringsorganisatie Breedbandnetwerk Rivierenland
12. Uitvoeringsorganisatie Breedbandnetwerk Rivierenland
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
- Algemeen bestuur: W ethouder S.H.R. van Someren ( voorzitter van het AB)
De gemeente Neder-Betuwe heeft 4 stemmen van de 21 stemmen in het
bestuur.
Vestigingsplaats: Tiel
Financieel belang:
De gemeente participeert voor 4/21 in de GR. Dit aandeel is gebaseerd op het aantal adressen in het buitengebied. Ter illustratie: West-Betuwe is de grootste deelnemer met 5/21 en Tiel heeft 2/21. Dit aandeel betekent dat de gemeente ook voor 4/21 verantwoordelijk is voor de kosten. Hetzelfde geldt voor de opbrengsten.
De UBR is gestart met een lening van € 37,5 miljoen. Voor de aanleg van het glasvezel-netwerk. De gemeenten staan garant voor deze lening.
Het glasvezelnetwerk is inmiddels voor meer dan 95% aangelegd en wordt geëxploiteerd. De UBR krijgt opbrengsten uit de verhuur van glasvezelparen aan internetaanbieders, zoals KPN, Odido en Delta.
Er zijn (globaal) nog kosten voor: de aansluiting van de resterende adressen, het beheer en onderhoud van het netwerk, afschrijving, rente en aflossing op de lening.
In de praktijk draait de UBR een sluitende exploitatie. In de begroting van 2026 zijn de opbrengsten geraamd op € 1,6 miljoen. De kosten zijn geraamd op € 1,5 miljoen. Het saldo is € 145.000 en het resultaat na belastingen is € 117.000.
De afgelopen jaren was het saldo van baten en lasten ook positief en ook het vooruitzicht tot en met 2028 is positief. De UBR drukt dan ook niet op de begroting van de gemeente Neder-Betuwe.Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2024 (jaarrekening)
31-12-2025 (begroting)
31-12-2026 (begroting)
Eigen vermogen
851.000
950.000
1.067.000
Vreemd vermogen
32.995.000
32.266.000
31.536.000
Totaal vermogen
34.060.000
35.195.000
34.454.000
Exploitatieresultaat:
288.000 positief
80.000 positief
117.000 positief
Risico's en weerstandscapaciteit
Voor de aanleg van een breedbandnetwerk is een langlopende financieringsovereenkomst afgesloten met een looptijd van 50 jaar. Aflossing vindt plaats vanaf het derde jaar (2022) en heeft een looptijd van 48 jaar. Het totale investeringsbudget is € 37.500.000. Hiervoor is een langlopende lening aangegaan bij de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG). De zeven deelnemende gemeenten aan GR UBR zijn voor hun aandeel garant als vermogenstekorten zouden ontstaan of als GR UBR niet in staat is om aan de aflossingsverplichtingen van de lening te voldoen. Het aandeel waar Neder-Betuwe garant voor staat bedraagt een percentage van 19,05% (4/21). Dit is een bedrag van € 7.143.000.De UBR heeft een relatief laag weerstandsvermogen. De solvabiliteitsratio, het eigen vermogen tegenover de schuld, van UBR bedraagt 2,5%. Dit is een verbetering ten aanzien van het voorgaande jaar (0,7%), maar doorgaans wordt 25% tot 45% gezien als een gezonde financiële uitgangspositie. Het lage weerstandsvermogen hoort bij een investering in netwerkinfrastructuur, waarbij de kosten voor de baat gaan. Er wordt aan de voorkant geïnvesteerd in de aanleg van het netwerk, dat daarna over een langere periode opbrengsten genereert. Het relatief lage weerstandsvermogen behoeft aandacht omdat de zeven deelnemende gemeenten garant staan voor GR UBR.
Het dagelijks bestuur ondervangt dit risico van solvabiliteit door jaar-op-jaar het positieve resultaat toe te voegen aan de algemene reserve. Ook voor de komende jaren is dit het voorgestelde beleid.
Voor 2026 verwacht de GR UBR niet dat er tekorten ontstaan. De financiële risico's zijn beperkt en er is voorzichtigheid betracht bij de financiële doorrekeningen van de exploitatie. De UBR genereert voldoende inkomsten om de kosten te dekken.
Met de ramingen zoals opgenomen in de begroting 2026 is zichtbaar gemaakt dat de UBR kapitaal en vermogen opbouwt en aan alle betalingsverplichtingen kan voldoen. Op de langere termijn (na 2026) groeit het eigen vermogen en neemt het saldo liquide middelen verder toe als gevolg van oplopende exploitatieoverschotten. Het is daarom niet te verwachten dat de deelnemende gemeenten vanuit hun eigenaarschap of garantiestelling voor de lening financiële nadelen zullen ondervinden.