Programma 6 Onderwijs, sport en welzijn

Ambities

Ambities

6.1 Goed en passend onderwijs voor alle inwoners in Neder-Betuwe

6.1 Goed en passend onderwijs voor alle inwoners in Neder-Betuwe

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we daarvoor doen?

Wanneer speelt het?

6.1.1
Passende onderwijshuisvesting in de nabijheid van de doelgroep die bijdraagt aan de kwaliteit van het onderwijs

6.1.1.1
Uitvoering van het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs 2026-2041

continu

6.1.1.2
We stimuleren de verbinding van onderwijs met andere (kind)voorzieningen

continu

6.1.2
Een goede aansluiting tussen het onderwijs en de (lokale) arbeidsmarkt

6.1.2.1
We bevorderen de samenwerking tussen onderwijsinstellingen en ondernemers

Dit wordt ook uitgewerkt onder ambitie 4.1: We zorgen voor een veerkrachtige economische structuur

continu

6.1.2.2
Waar mogelijk stimuleren wij de samenwerking tussen lokale VO-scholen en MBO, HBO en Universitaire opleidingen

continu

6.1.3
Jeugdigen hebben de mogelijkheid om zich optimaal en breed te ontwikkelen binnen het onderwijs

6.1.3.1
We faciliteren scholen om invulling te geven aan natuur- en cultuureducatie

2026

6.1.3.2
Wij zetten de rijksmiddelen ten behoeve van het terugdringen van onderwijsachterstanden zo effectief en efficiënt mogelijk in

continu

6.1.4
Inwoners beschikken over voldoende basisvaardigheden om te kunnen deelnemen aan de samenleving

6.1.4.1
We versterken de basisvaardigheden van inwoners door laaggeletterdheid, samen met partners, bespreekbaar te maken, de drempel naar ondersteuning te verlagen en aanbod te faciliteren

continu

Activiteiten 2026

Voor het bereiken van bovenstaande ambities gaan we het volgende doen in 2026.

6.1.1    Passende onderwijshuisvesting in de nabijheid van de doelgroep die bijdraagt

aan de kwaliteit van het onderwijs

6.1.1.1 Uitvoering van het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs 2026-2041
We werken verder aan het realiseren van toekomstbestendige schoolgebouwen. Het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs 2026-2041 (IHP) is daarbij het kader voor de uitvoering van het onderwijshuisvestingsbeleid.

In 2026 worden de werkzaamheden ten behoeve van De Bornput in Kesteren (oplevering 2027) en De Hien en Bellefleur in het MFC Dodewaard (oplevering 2027) voortgezet.
Daarnaast starten we met de uitvoering van het huisvestingsplan Primair Onderwijs Kesteren. In de komende zes jaar werken we aan het realiseren van een toekomstbestendige huisvesting voor de Wegwijzer, het Kompas en het Palet met waar mogelijk ook voorzieningen voor kinderdagopvang (VVE).  
De visie op de toekomstige huisvesting van het onderwijs in de kernen Opheusden en Ochten wordt in 2026 opgestart. De ambitie is in 2026 een besluit te nemen voor de kern Opheusden.
We verwachten dat het rijk in 2026 besluit of schoolbestuur De Bron toestemming krijgt een nieuwe school te stichten in Dodewaard. Om te voorzien in de huisvesting onderzoeken we komend jaar of een van de vrijkomende gebouwen van de Hien en de Bellefleur hiervoor kan worden ingezet en of de dat vrijkomende schoolgebouwen een andere bestemming dienen te krijgen.

6.1.1.2 We stimuleren de verbinding van onderwijs met andere (kind)voorzieningen
In 2026 werken we aan een uniforme wijze om afspraken tussen gemeente, kinderopvang en schoolbesturen over de invulling van de doorlopende leerlijn 0-12 jaar op locatieniveau met elkaar vast te leggen. We focussen ons hierbij op voor- en vroegschoolse educatie (VVE).

Bij nieuwbouw, uitbreiding en renovatie van schoolgebouwen ondersteunen we de doorgaande leerlijn door onder voorwaarden te investeren in Integrale Kindcentra. Daarnaast geven we schoolbesturen onder voorwaarden toestemming leegstaande klaslokalen in schoolgebouwen te verhuren aan de kinderopvang. Hiervoor stellen we in 2026 een beleidskader verhuur kinderopvang op.

6.1.2    Een goede aansluiting tussen het onderwijs en de (lokale) arbeidsmarkt
6.1.2.1 We bevorderen de samenwerking tussen onderwijsinstellingen en ondernemers
In 2026 ontwikkelen de drie voortgezet onderwijsscholen in Neder-Betuwe de digitale stagemarkt. De gemeente en de Ondernemersverenigingen Neder-Betuwe (OVNB) participeren in dit project (zie ook 4.1.1.3. We bevorderen een goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt).

Per 1 januari 2026 treedt de nieuwe wet van School naar Duurzaam Werk in werking. Deze wet vervangt de Wet Voortijdig Schoolverlaten en is gericht op het verbeteren van de begeleiding van jongeren naar duurzame werkgelegenheid en versterken van kansengelijkheid. De uitvoering hiervan is belegd bij het Regionaal Doorstroompunt en Werkzaak Rivierenland (zie ook 5.2.4.1 We blijven inzetten op de versterking tussen zorg en onderwijs)

6.1.2.2 Waar mogelijk stimuleren wij de samenwerking tussen lokale VO-scholen en MBO, HBO en Universitaire opleidingen
In 2026 volgen we de ontwikkelingen rondom de Techniekdag en de hbo HUB Rivierenland. Het doel van de HUB is een brug te slaan tussen studenten van de HAN en het werkveld. Waar mogelijk brengen we de gemeente, haar leerlingen en studenten, en bedrijven in positie.

6.1.3    Jeugdigen hebben de mogelijkheid om zich optimaal en breed te ontwikkelen

binnen het onderwijs

6.1.3.1 We faciliteren scholen om invulling te geven aan natuur- en cultuureducatie
Ook in het schooljaar 2025-2026 ondersteunen we scholen door middel van het programma Cultuureducatie met Kwaliteit (CMK) om in hun lesaanbod aandacht te hebben voor cultuur.

6.1.3.2 Wij zetten de rijksmiddelen ten behoeve van het terugdringen van onderwijsachterstanden zo effectief en efficiënt mogelijk in
In 2026 gaan we verder met de uitvoering van het onderwijsachterstandenbeleidsplan 2023-2026. Samen met de partners (zoals bibliotheek, JGZ, kinderopvang en onderwijs) bepalen we per jaar waar we aan werken.

De Resultatenmonitor is in 2025 gevuld. Hierbij worden per kinderopvang- en schoollocatie de resultaten van kinderen, met een indicatie voor voor- en vroegschoolse educatie (VVE), op het gebied van taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling gevolgd. We gaan in 2026 verder met monitoren om te kijken welke huidige aanpakken effectief zijn en of er, het liefst gezamenlijke, nieuwe interventies nodig zijn.

Halverwege 2025 is het rapport opgeleverd naar aanleiding van de pilot jeugd 0-4 waarbij we een sociaal werker ingezet is voor de kinderen van 0 t/m 4 jaar. In 2026 gaan we aan de slag met de uitkomsten van deze pilot.

Tot slot dragen we vanaf 2026 structureel bij aan de huidige inzet van:

  • Bibliotheekwerk, zoals leesondersteuning thuis;
  • Stichting Pas, voor woonwagen-, Roma- en Sinti kinderen met (kans op) een onderwijsachterstand;
  • Jeugdgezondheidszorg, voor het indiceren van de kinderen en de inloopspreekuren in de kinderopvang;  
  • Schoolmaatschappelijk werk, voor de kinderen met (kans op) een onderwijsachterstand.

6.1.4    Inwoners beschikken over voldoende basisvaardigheden om te kunnen

deelnemen aan de samenleving

6.1.4.1 We versterken de basisvaardigheden van inwoners door laaggeletterdheid, samen met partners, bespreekbaar te maken, de drempel naar ondersteuning te verlagen en aanbod te faciliteren

In 2026 blijven we, samen met partners, laaggeletterdheid bespreekbaar maken, ondersteuning toegankelijk houden en aanbod faciliteren. Het Taalhuis Neder-Betuwe/Buren blijft actief vindplaatsen opzoeken, met extra aandacht voor NT1’ers en een versterkte inzet in de Maand van Lezen en Schrijven. Ook geven we trainingen en voorlichting aan professionals om signalering te verbeteren.

We vergroten de bekendheid van het Taalhuis onder doorverwijzers en inwoners. De stuurgroep laaggeletterdheid werkt hiervoor een jaarplan uit en sluit aan bij regionale acties. Met de huisvesting van een volledige vestiging in het MFC Dodewaard ontstaat ruimte voor extra activiteiten rondom leesbevordering.

Daarnaast komt er in 2026 een meerjarenvisie voor het regionale bibliotheekwerk en een nieuw bibliotheekconvenant, in lijn met de nieuwe wettelijke zorgplicht van gemeenten voor bibliotheken.

Ontwikkelingen voor 2026

6.2 Sport, spel en bewegen stimuleren

6.2 Sport, spel en bewegen stimuleren

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we daarvoor doen?

Wanneer speelt het?

6.2.1
Een ruim aanbod van mogelijkheden die onze inwoners stimuleren tot sporten en bewegen

6.2.1.1
Uitvoeren van het Lokaal Akkoord 'Gezond op eigen wijze'

continu

6.2.1.2
We ondersteunen (sport)verenigingen middels een verenigingsondersteuner en toekomstgericht beheer

2024 e.v.

6.2.1.3
We verbreden de inzet van de sport- en beweegcoaches en versterken daarmee sport en bewegen in Neder-Betuwe

2024 e.v.

6.2.1.4
Herijking van het beleid voor sportaccommodaties tot een integraal plan sportvoorzieningen

2025 - 2026

6.2.1.5
Uitvoeren van een beweegpark in één of meer kernen, dorpsommetjes en mountainbikepaden in de uiterwaarden. In 2025 betreft dit het realiseren van het Beweegpark in Dodewaard

Dit heeft relatie met ambitie 4.2: We vergroten de aantrekkelijkheid van ons gebied voor inwoners en bezoekers

2023 e.v.

6.2.1.6
We richten de buitenruimte in zodat deze uitnodigt om te bewegen

2025 en 2026

6.2.2
Voldoende en passende speelplekken voor jeugdigen

6.2.2.1
Bij omvangrijke nieuwbouwlocaties wordt voldoende rekening gehouden met aaneengesloten speelplekken, bij de invulling ervan worden jeugdigen betrokken

2025 en 2026

6.2.2.2
Wij zorgen dat (nieuwe) speelplekken een bijdrage leveren aan klimaatadaptatie.

Dit draagt bij aan ambitie 3.3: We willen een duurzame gemeente zijn, klaar voor de toekomst

2025 e.v.

6.2.3
Verlagen van het energieverbruik van gemeentelijke gebouwen

6.2.3.1
We maken onze sportaccommodaties toekomstbestendiger en brengen de CO2-uitstoot verder terug.

2025 e.v.

Activiteiten 2026

Voor het bereiken van bovenstaande ambitie gaan we het volgende doen in 2026.

6.2.1    Een ruim aanbod van mogelijkheden die onze inwoners stimuleren tot sporten en bewegen
6.2.1.1 Uitvoeren van het Lokaal Akkoord 'Gezond op eigen wijze'
Onder de naam 'Gezond op eigen wijze' geven we samen met onze partners uitvoering aan het lokale sport- en beweegakkoord. We willen in 2026 het aantal partners verder uitbreiden en steeds meer initiatieven gericht op een gezonde leefstijl bundelen onder Gezond op eigen wijze. Daarnaast stellen rijksmiddelen van het Gezond en Actief Leven Akkoord ons in staat om inwonersinitiatieven actief te ondersteunen.

6.2.1.2 We ondersteunen (sport)verenigingen middels een verenigingsondersteuner en toekomstgericht beheer
Met behulp van de verenigingsondersteuner (onderdeel van het team van sport- en beweegcoaches) worden verenigingen ondersteund, op zowel individuele als verenigingsoverstijgende vraagstukken. Zo geven we in 2026 een vervolg aan het thema 'Sociaal Veilige Sport', waarbij wordt ingezet op Verenigingsbrede gedragscode, Vertrouwenscontactpersoon, Verklaring omtrent gedrag en Vakkundige trainers.
Hiermee stimuleren dat verenigingen een veilig sportklimaat realiseren waar iedereen welkom is en grensoverschrijdend gedrag geen plek kent. We nodigen clubs uit zich breed maatschappelijk te profileren. Daarnaast begeleiden we verenigingen bij onderwerpen zoals: ledenwerving en behoud, vrijwilligers en goed bestuur. Dit doen we aan de hand van de afgenomen verenigingsmonitor, om zo op een goede manier aan te sluiten bij de wensen en behoeften van verenigingen.

6.2.1.3 We verbreden de inzet van de sport- en beweegcoaches en versterken daarmee sport en bewegen in Neder-Betuwe
De sport- en beweegcoaches hebben een brede opdracht, waarbij bewegen en inzet op een gezonde leefstijl centraal staan. Vanuit deze opdracht dragen zij bij aan preventie binnen het brede sociaal domein. In 2026 werken zij onder andere verder aan:

  • het opzetten van beweegmomenten voor jong en oud in alle kernen;
  • samenwerking met lokale maatschappelijke partners met betrekking tot de uitvoering van bestaande programma's zoals JOGG, valpreventie en OKO;
  • verenigingsondersteuning.

6.2.1.4 Herijking van het beleid voor sportaccommodaties tot een integraal plan sportvoorzieningen
De groei van onze gemeente vraagt om voldoende, prettige en veilige sportfaciliteiten. Een actueel plan/visie is nodig om de nabijheid, de aantrekkelijkheid en voldoende aanbod te borgen op de langere termijn. In de tweede helft van 2025 stellen we een bestuursopdracht op voor sportaccommodaties. Op basis van deze bestuursopdracht maken wij in 2026 een visie op sportaccommodaties.

6.2.1.5 Uitvoeren van een beweegpark in één of meer kernen, dorpsommetjes en mountainbikepaden in de uiterwaarden.
In 2026 wordt het Beweegpark Neder-Betuwe in Dodewaard gerealiseerd. Daarbij is niet alleen aandacht voor de fysieke herinrichting van het gebied, maar ook aandacht voor alles rondom de organisatorische kant: de organisatiekracht van de betrokken verenigingen, het activiteitenaanbod op locatie en de brede toegankelijkheid voor alle inwoners van de gemeente. Hiermee wordt een belangrijke ambitie uit het coalitieakkoord behaald. Voor een goede programmering op het beweegpark is er de financiële ondersteuning door provincie Gelderland, met een dorpendeal.

6.2.1.6 We richten de buitenruimte in zodat deze uitnodigt om te bewegen
We verbeteren in Casterhoven het aanbod van beweegvriendelijke buitenruimten door kleine aanpassingen. Een intern onderzoek samen met de opbrengst van de uitvraag aan inwoners geeft ons de gewenste richting voor de uitvoering waar wij in 2026 mee verder gaan. De leefbaarheid van de wijk en de onderlinge betrokkenheid van de inwoners wordt verbeterd, dankzij plekken voor bewegen, spelen en ontmoeting.

De aanleg van het beweegpark Neder-Betuwe in Dodewaard geeft ons de kans om het gebruik van de bestaande faciliteiten (ijsbaan en hardloopbaan) en het nieuwe skatepark te verbeteren.
Door in te zetten op een goede programmering, met een divers aanbod (van verenigingen en openstelling voor inwoners) vergroten we de aantrekkelijkheid van de locatie.

6.2.2    Voldoende en passende speelplekken voor jeugdigen
6.2.2.1 Bij omvangrijke nieuwbouwlocaties wordt voldoende rekening gehouden met aaneengesloten speelplekken, bij de invulling ervan worden jeugdigen betrokken
In 2026 gaan we de speelplekken aanleggen in Casterhoven, Fase 7. Hierbij zorgen we voor een voldoende integraal speel- en beweegaanbod, dat is afgestemd met Pantarijn, de naastgelegen school voor middelbaar onderwijs.
In IJzendroorn leggen we de nieuwe speelplek aan, in de nieuwbouw nabij de Van Riemsdijkstraat.

6.2.2.2 Wij zorgen dat (nieuwe) speelplekken een bijdrage leveren aan klimaatadaptatie
In het uitvoeringsplan voor speelplekken is klimaatadaptatie als ambitie stevig verankerd, waardoor we hier ook in 2026 voor zorgen. Bij elke herinrich􀆟ting worden klimaataandachtspunten, zoals bomen en waterberging, in en rond de speelplek meegenomen.

6.2.3    Verlagen van het energieverbruik van gemeentelijke gebouwen
6.2.3.1 We maken onze sportaccommodaties duurzamer en toekomstbestendiger en brengen de CO2-uitstoot verder terug
Na passende voorbereidingen starten we nog in 2025 de werkzaamheden voor de verduurzaming van sporthal De Leede, gymzaal Kesteren (samen met het inpandig welzijnsgebouw De Hoenderik) en gymzaal Echteld, wat naar verwachting een uitloop zal krijgen naar 2026. In 2026 starten ook de aanvullende onderzoeken met betrekking tot de verduurzaming van sporthal De Biezenwei en het gemeentehuis in Opheusden. Tussen 2026 en 2028 zal de focus liggen op de verder verduurzaming van het gemeentelijke vastgoed en binnensportaccommodaties in het bijzonder. Dit is verder uitgewerkt in paragraaf 3 'Onderhoud kapitaalgoederen'.

Ontwikkelingen voor 2026

Actualisatie renovatieschema sportvelden
In 2025 is het renovatieschema voor onze sportvelden geactualiseerd. In 2026 renoveren we op één van onze sportparken een sportveld.  

Actualisatie beheerplan duurzaam onderhoud gemeentelijke gebouwen
Eind 2025 stellen we het geactualiseerde beheerplan voor de gemeentelijke gebouwen vast. Vanaf 2026 zal naast het dagelijks onderhoud aandacht bestaan voor het meerjarig groot onderhoud aan de gemeentelijke gebouwen.  

6.3 Actieve en leefbare kernen binnen de gemeente

6.3 Actieve en leefbare kernen binnen de gemeente

Wat willen we bereiken?

Wat gaan we daarvoor doen?

Wanneer speelt het?

6.3.1
Toekomstbestendige (sport)verenigingen en stichtingen

6.3.1.1
Wij ondersteunen lokale verenigingen en stichtingen om hun bestuurskracht op peil te houden en toekomstbestendig te blijven

continu

6.3.2
In elke kern is voldoende plek voor activiteiten en ontmoeting

6.3.2.1
Wij zetten het accommodatiebeleid voort waarbij aandacht is voor goede aansluiting bij de behoefte van inwoners en gezonde exploitatie

Dit draagt ook bij aan de realisatie van ambitie 3.2: In onze openbare ruimte is het heel, schoon en veilig en bereikbaar voor iedereen

continu

6.3.3
Neder-Betuwe kent een sterk maatschappelijk middenveld om onze inwoners te ondersteunen

6.3.3.1
Wij subsidiëren (lokale) organisaties doelgericht en maken heldere afspraken met subsidieontvangers, waar wenselijk sluiten we meerjarige subsidieovereenkomsten waarbij we aansluiten bij het Kwaliteitskompas

continu

6.3.3.2
Wij onderzoeken de doelmatigheid van ingezette subsidies bij grote organisaties

2025 en 2026

6.3.3.3
We dragen bij aan de beschikbaarheid van maatschappelijke vervoersdiensten door tijdige vervanging van de bussen Klaartje en Swobrik

2025 en 2026

6.3.4
De zichtbaarheid van het cultureel en historisch erfgoed is toegenomen

6.3.4.1
Verhaallijnen uit ‘Inspirerend Rivierenland’ en ‘Een schatkist met toekomstwaarde’ worden zichtbaar gemaakt voor inwoners en bezoekers.

Dit draagt ook bij aan de realisatie van ambitie 4.2: We vergroten de aantrekkelijkheid van ons gebied voor inwoners en bezoekers

continu

Activiteiten 2026

Voor het bereiken van bovenstaande ambitie gaan we het volgende doen in 2026:

6.3.1    Toekomstbestendige (sport)verenigingen en stichtingen
6.3.1.1 Wij ondersteunen lokale verenigingen en stichtingen om hun bestuurskracht op peil te

houden en toekomstbestendig te blijven

In 2026 faciliteren en ondersteunen we de buitensportvereniging (korfbal- en voetbalverenigingen bij het goed kunnen onderhouden van de sportvelden. Dit is een belangrijke randvoorwaarde om te kunnen sporten en bewegen.

De sportverenigingsondersteuner (onderdeel van het team van sport- en beweegcoaches) begeleidt lokale sportverenigingen bij actuele vraagstukken (zie hiervoor 6.2.1.2).

6.3.2    In elke kern is voldoende plek voor activiteiten en ontmoeting
6.3.2.1 Wij zetten het accommodatiebeleid voort waarbij aandacht is voor goede aansluiting bij de behoefte van inwoners en gezonde exploitatie.
Eind 2026 voltooien we de bouw van het multifunctionele centrum Dodewaard en kunnen inwoners, verenigingen, basisscholen en (maatschappelijke) instellingen van deze aantrekkelijke centrale plek gebruik maken. In 2026 werken we daarbij aan versterking van de sociaal-maatschappelijke infrastructuur: organisaties en inwoners die samen activiteiten voor onze inwoners organiseren. We adviseren en helpen de nieuwe beheerstichting MFC bij de programmering en bij de start van de exploitatie.

In 2026 start de bouw van het nieuwe dorpshuis Ochten. Samen met onze maatschappelijke partners ondersteunen en adviseren we het dorpshuisbestuur bij de bouw van deze centrale plek en bij de opzet van een programmering van activiteiten voor alle inwoners van Ochten.

We werken aan een aanpak voor behoud van de maatschappelijke infrastructuur van verenigingen en de gemeenschapszin tussen alle inwoners binnen een dorp. De raadsmotie Ruimte voor ontwikkelingen maatschappelijke voorzieningen in de kernen (juli 2025) laat het breed gevoelde draagvlak en urgentie hiervan zien.
Bij zo'n aanpak kijken we ook wat er leeft en speelt in de dorpen. In 2025 is in Echteld de dorpsraad gestart en een dorpsvisie gemaakt. In 2026 evalueren we deze samenwerking.

6.3.3    Neder-Betuwe kent een sterk maatschappelijk middenveld om onze inwoners te ondersteunen
6.3.3.1 Wij subsidiëren (lokale) organisaties doelgericht en maken heldere afspraken met subsidieontvangers, waar wenselijk sluiten we meerjarige subsidieovereenkomsten waarbij we aansluiten bij het Kwaliteitskompas
Het Kwaliteitskompas van Movisie is een instrument om de doelstellingen van gesubsidieerde organisaties goed aan te laten sluiten op de gemeentelijke doelstellingen. In 2026 blijven we met partners volgens de werkwijze van het Kwaliteitskompas samenwerken en zorgen we ervoor dat bij subsidieaanvragen wordt aangegeven op welke manier een bijdrage wordt geleverd aan de maatschappelijke resultaten van de nota sociaal domein.

6.3.3.2 Wij onderzoeken de doelmatigheid van ingezette subsidies bij grote organisaties
We vragen subsidiepartners om hun bijdragen aan de maatschappelijke resultaten in de nota sociaal domein op heldere wijze zichtbaar te maken om een juiste inschatting te kunnen maken van de doelmatigheid van de subsidies.

6.3.3.3 We dragen bij aan de beschikbaarheid van maatschappelijke vervoersdiensten door tijdige vervanging van de bussen Klaartje en Swobrik
In 2026 wordt de nieuwe elektrische bus van Swobrik in gebruik genomen. Daarnaast maken we afspraken over de vervanging van bus Klaartje, die gepland staat voor het einde van 2026. Hiermee zorgen we voor het behoud van een toekomstbestendige vervoersdienst voor senioren en inwoners met een beperking binnen onze gemeente, wat bijdraagt aan de zelfredzaamheid van inwoners en leefbaarheid van onze gemeente.

6.3.4    De zichtbaarheid van het cultureel en historisch erfgoed is toegenomen
6.3.4.1 Verhaallijnen uit ‘Inspirerend Rivierenland’ en ‘Een schatkist met toekomstwaarde’ worden zichtbaar gemaakt voor inwoners en bezoekers.
Samen met regiogemeenten is een nieuw cultuur- en erfgoedpact Rivierenland opgesteld voor de periode 2025-2027. Dit wordt in 2026 verder uitgerold, waaruit culturele activiteiten tot stond komen. Hierbij wordt onder andere ingezet op:

  • erfgoed en cultuurroutes;
  • educatie en ontwikkeling;
  • de verbinding met sociaal domein.

Ontwikkelingen voor 2026

Inzet Dorpendeal provincie Gelderland
Bij grote maatschappelijke investeringen door verenigingen en gemeente kan subsidie vanuit provincie Gelderland een optie zijn. In 2025 dienen we één gezamenlijke Dorpendeal aanvraag in bij de provincie, voor twee projecten in Dodewaard: het MFC en het beweegpark Neder-Betuwe. Indien de provincie hier positief over besluit, wordt in 2026 uitvoering gegeven aan deze aanvraag. Hierbij wordt samen met de initiatiefnemers, de verenigingen en inwoners gewerkt aan een 'vitaal Dodewaard'.  

Ook voor Echteld ondersteunen we in 2026 bij een Dorpendeal aanvraag. De dorpsraad Echteld en inwoners werken aan een voorstel. Zodra dit voorstel gereed is, zal de gemeente namens de initiatiefnemers de aanvraag verzorgen.  

Deze pagina is gebouwd op 10/03/2025 11:13:17 met de export van 10/03/2025 11:10:20