Ambities
2.1 Neder-Betuwe is een veilige gemeente om te wonen en te leven
2.1 Neder-Betuwe is een veilige gemeente om te wonen en te leven |
---|
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer speelt het? |
---|---|---|
2.1.1. | 2.1.1.1 | 2023-2026 |
2.1.1.2 | 2023-2026 | |
2.1.1.3 | 2023-2026 | |
2.1.1.4 | 2023-2026 | |
2.1.2 | 2.1.2.2 | 2025-2028 |
2.1.2.3 | 2025-2028 | |
Dit beleidsdoel draagt ook bij aan de realisatie van ambitie 5.2: Inwoners van Neder-Betuwe leven gezond en zijn vitaal | ||
2.1.3 | 2.1.3.1 | 2023-2026 |
2.1.3.2 | 2023-2026 | |
2.1.3.3 | 2025-2026 | |
2.1.3.4 | 2019-2026 | |
2.1.3.5 | 2019-2026 |
Activiteiten 2026
Voor het bereiken van bovenstaande ambities gaan we het volgende doen in 2026.
2.1.1. Het gevoel van veiligheid versterken (samen met onze inwoners).
2.1.1.1 We werken integraal samen bij de uitvoering van de Kadernota Veiligheid 2023-2026.
We voeren het jaarplan 2026 uit. Dit plan wordt eind 2025 opgesteld en in besluitvorming gebracht. We lichten hier drie punten uit:
- Op het gebied van ondermijning voeren we de laatste stappen uit het plan van aanpak bewustwording uit. Het gaat dan vooral om het verzorgen van functiegerichte trainingen. We gaan verder met de uitvoering van het plan van aanpak mensenhandel. Samen met Interventieteam De Waarden zetten we in op het uitvoeren van themagerichte en casusgerichte integrale bestuurlijke controles.
- We geven uitvoering aan het plan van aanpak jeugdoverlast. Zie ook 5.2.3.4. De jeugdboa speelt hierin een belangrijke rol. De jeugdboa zetten we in ieder geval tot en met 2027 in.
- In 2026 werken we de lokale aanpak van zorgfraude verder uit. In 2025 is op regionaal niveau het initiatief genomen om de aanpak van zorgfraude in gezamenlijkheid op te pakken. Op sommige onderdelen is een lokale vertaalslag nodig.
2.1.1.2 We ondersteunen initiatieven gericht op buurtpreventie
Via de politie is er contact met bestaande buurt- en appgroepen. In 2025 is uitgevraagd of er behoefte is aan ondersteuning. Dit bleek niet het geval. Uitzondering hierop is de Appgroep Neder-Betuwe. Hiermee is wel contact vanuit de politie en gemeente. Bij indienen van andere nieuwe initiatieven denken we actief mee als hier behoefte aan is.
2.1.1.3 We volgen en vertalen het landelijke beleid ten aanzien van vuurwerk. Vooralsnog ontwikkelen we geen eigen beleid voor een vuurwerkverbod.
Tijdens de jaarwisseling van 2026-2027 geldt een nationaal vuurwerkverbod, waarbij vuurwerk uit de minst risicovolle categorie (F1-vuurwerk) uitgezonderd is. Op regionaal niveau zoeken we de samenwerking om te komen tot gelijkluidende afspraken tussen het bevoegd gezag en de haalbare politie- en boa-inzet, gericht op een veilige jaarwisseling.
2.1.1.4 We zetten ons in voor het behoud van de zondagsrust, onder andere ten aanzien van de openingstijden van winkels, het houden van evenementen en (infrastructurele) werkzaamheden.
Dit hanteren we ook in 2026 zoveel als mogelijk als uitgangspunt.
2.1.2 Het middelengebruik (alcohol, roken, drugs) onder onze (jonge) inwoners neemt af.
2.1.2.2 We willen onze jeugd beschermen tegen middelengebruik door preventie en handhaving
We voeren het preventie- en handhavingsplan 2025-2028 uit, waarbij we naast alcohol- ook op ander middelengebruik ingaan. Daarnaast werken we met de OKO-aanpak aan het voorkomen van middelengebruik onder jongeren door beschermende factoren in de omgeving van jongeren te versterken en risicofactoren te verminderen.
2.1.2.3 We zetten in op betere naleving van leeftijdsgrenzen en openingstijden bij alcoholverstrekkers
We blijven in 2026 toezicht en handhaving inzetten, in het bijzonder ten aanzien van alcoholverstrekking aan minderjarigen. Door de uitvoering van het convenant met alcoholverstrekkers die hierin geïnteresseerd zijn, betrekken we hen hier zelf ook bij. Daarnaast continueren we in 2026 het toezicht en de handhaving op openingstijden.
2.1.3 Ondermijnende criminaliteit, uitbuiting en mensenhandel voorkomen.
2.1.3.1 We pakken productielocaties van verdovende middelen aan en bevorderen het bewustzijn van inwoners en ondernemers op signalen van (drugs)criminaliteit
We gaan in 2026 door met:
- Het aanpakken van drugsproductie en -handel door het uitvoeren van het in 2025 geactualiseerde beleid op grond van artikel 13b Opiumwet en het Regionaal Hennepconvenant.
- Het uitvoeren van integrale controles, al dan niet met Interventieteam De Waarden, waarmee we handhavend kunnen optreden, het bewustzijn van inwoners en ondernemers bevorderen en onze eigen informatiepositie verstevigen.
- Het zetten van de laatste stappen uit het plan van aanpak bewustwording ondermijning, waarbij we inwoners en ondernemers bewust maken van signalen van ondermijning en hen handelingsperspectief aanbieden.
2.1.3.2 We verhogen de (digitale) weerbaarheid van onze samenleving.
Op regionaal niveau vergroten we de inzet op het thema weerbaarheid in 2026. Zowel vanuit Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (VRGZ) via de bestuurlijke opdracht maatschappelijke weerbaarheid en veerkracht, maar ook lokaal als het gaat om digitale weerbaarheid. We gaan verder met het in 2025 opgestelde projectenplan waarbij de focus ligt op de doelgroepen ouderen, jeugd en MKB.
2.1.3.3 We werken samen met bedrijven om mensenhandel en arbeidsuitbuiting actief tegen te gaan
We voeren het plan van aanpak mensenhandel uit. Dit betekent onder andere het uitvoeren van een integrale controle op gebied van dit thema, het opwerken van signalen naar de regionale mensenhandeltafel en het trainen van medewerkers op gebied van signaalherkenning.
2.1.3.4 Preventie en voorlichting van gemeentelijke organisatie op het gebied van ondermijning via opleidingen en informatiebijeenkomsten
We werken in 2026 verder aan bewustwording en weerbaarheid op basis van het Plan van aanpak bewustwording, dat in 2024 is opgesteld. De laatste stappen uit het plan van aanpak zijn gericht op het geven van functiegerichte trainingen.
2.1.3.5 Preventie en voorlichting naar inwoners, ondernemers en overige specifieke doelgroepen op het gebied van ondermijning
We zetten in 2026 verder in op het vergroten van de meldingsbereidheid. Inwoners, ondernemers en andere doelgroepen weten niet altijd waar ze op moeten letten en weten daarnaast niet goed waar zij signalen (indien gewenst anoniem) kunnen melden. We zetten hierop in, met als basis het Plan van aanpak bewustwording dat in 2024 is opgesteld.
Ontwikkelingen voor 2026
Beleidsontwikkeling
In 2026 vindt de voorbereiding plaats voor twee belangrijke plannen: de nieuwe Kadernota Integraal Veiligheidsbeleid Neder-Betuwe 2027-2030 en het Integraal Veiligheidsplan De Waarden 2027-2030. Deze plannen gaan de basis vormen voor de veiligheidsstrategie in de regio en onze gemeente. In 2026 worden de prioriteiten voor de periode 2027-2030 onderzocht, op basis van de meest recente ontwikkelingen.
We werken vanuit het in 2025 vastgestelde Gelders Akkoord, samen met het bestuur, de raad en de ambtelijke organisatie, aan weerbaarheid en integriteit, de aanpak van ondermijning en een veilige publieke taak.
Handhaving strijdig gebruik recreatieparken
We zetten de handhaving op strijdig gebruik op de recreatieparken voort. Daarbij is mede aandacht voor de aanpak van ondermijning, vitaliteit en de sociale situatie.
Samenwerking handhaving en veiligheid De Waarden
Gezagsdriehoek De Waarden gaf opdracht tot het nader uitwerken van samenwerking in politiedistrict De Waarden op het gebied van toezicht en handhaving in Domein 1 (boa’s). De gezagsdriehoek stelde daarbij uitgangspunten vast, waaronder regionale samenwerking met lokale sturing van prioriteiten. Binnen die opdracht is ook de samenwerking op het gebied van integrale veiligheid, juridische capaciteit en toezicht (milieu en bouw) betrokken en er vindt afstemming plaats met het Interventieteam De Waarden. In 2026 verwachten we hier een nadere uitwerking van.
2.2 Inwoners van Neder-Betuwe kunnen vertrouwen op goede en tijdige hulp en ondersteuning van de hulpdiensten en BOA's
2.2 Inwoners van Neder-Betuwe kunnen vertrouwen op goede en tijdige hulp en ondersteuning van de hulpdiensten en BOA's |
---|
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we daarvoor doen? | Wanneer speelt het? |
---|---|---|
2.2.1 | 2.2.1.1 | 2023-2026 |
2.2.1.2 | jaarlijks | |
2.2.1.3 Het inzetten van een Jeugdboa | 2024-2027 | |
2.2.2 | 2.2.2.1 | 2024-2027 |
2.2.2.2 | 2024-2027 | |
2.2.3 | 2.2.3.1 | 2024-2027 |
Activiteiten 2026
Voor het bereiken van bovenstaande ambitie gaan we het volgende doen in 2026.
2.2.1 Bevordering van de openbare orde en veiligheid in Neder-Betuwe
2.2.1.1 We zetten in op optimale inzet van onze wijkagenten
We voldoen niet aan de wettelijke norm van de inzet van de wijkagenten. Dit heeft negatieve invloed op de zichtbaarheid van de politie en de uitvoering van de rol van de wijkagent. In de besprekingen over de capaciteit en inzet van de politie blijkt beperkt invloed mogelijk op de prioriteit en inzet van de (wijk)agenten. Wij blijven dit ook in 2026 continu op verschillende manieren onder de aandacht brengen in verschillende gremia en zoeken daar waar mogelijk de integrale samenwerking zoveel mogelijk op. We zetten in op voldoende politiecapaciteit tijdens hoog-risico activiteiten zoals de jaarwisseling en Luilakken.
2.2.1.2 We evalueren jaarlijks de prioriteiten voor de inzet van de boa’s
In het jaarplan veiligheid 2026 prioriteren we de inzet van de boa's. Zij werken bij hun geprioriteerde taken samen met partners als politie, jongerenwerk en andere ketenpartners. Voor de samenwerking met de politie zijn afspraken gemaakt in het handhavingsarrangement en dat we halfjaarlijks evalueren. De verantwoording van de inzet van de boa's vindt plaats middels het jaarverslag veiligheid.
2.2.1.3 Het inzetten van een Jeugdboa
Sinds 2024 is er een Jeugdboa werkzaam in onze gemeente. Voor deze functie zijn middelen beschikbaar gesteld tot en met 2027. In overeenstemming met de 'Evaluatie Jeugdboa, op 2 april 2025 aan de gemeenteraad aangeboden, continueren we de inzet van de Jeugdboa en blijven we de daarin genoemde functie-eisen en criteria hanteren.
2.2.2 Behoud van een goed functionerende (vrijwillige) brandweer
2.2.2.1 We zetten in op het behoud van de huidige korpsen en hun capaciteit
Middels het dekkingsplan zetten we in 2026 in op het behoud van de huidige korpsen en hun capaciteit. Regelmatig hebben we overleg met de vertegenwoordiger van de brandweer binnen Neder-Betuwe. Hierdoor kunnen wij het behoud van de huidige korpsen en hun capaciteit monitoren.
2.2.2.2 We stimuleren het behoud van de jeugdbrandweer
Sinds 2025 is de jeugdbrandweer een volwaardig onderdeel van Brandweer Nederland. De jeugdbrandweer is een belangrijke kweekvijver van talent met als doel de aanwas van de vrijwillige brandweer te stimuleren. Dit onderwerp komt ook in 2026 ter sprake in het periodiek overleg met de brandweer.
2.2.3 Tijdige aanrijtijden en kwalitatief hoogwaardige ambulancedienst voor onze inwoners
2.2.3.1 We zetten in op betere aanrijtijden, binnen de normtijd van de ambulance
Sinds 2025 zijn de aanrijtijden verbeterd. We onderhouden in 2026 contacten met de veiligheidsregio en brengen dit onderwerp regelmatig onder de aandacht middels het opvragen van rapportages.
Ontwikkelingen voor 2026
Strategische agenda politie 2025-2030 'Stevig staan in deze tijd'
De nieuwe strategische agenda van de politie geeft weer dat zij keuzes maken in deze tijd. Bijvoorbeeld was h et dominante vraagstuk van voorheen 'criminaliteit en overlast op straat' vooral lokaal geworteld, vond dit lokaal plaats en had daar zijn doorwerking.
De politie kan niet blijven doen wat zij altijd deed. Zij moeten de manier van werken en organiseren aanpassen aan ontwikkelingen in hun omgeving om ook goed politiewerk in onze gemeente te kunnen blijven uitvoeren. In de huidige tijd hebben criminaliteit en onveiligheid deels een andere worteling, manifestatie en doorwerking. Minder (louter) lokaal, meer regionaal, nationaal en internationaal. Samenleving en criminaliteit zijn steeds meer gedigitaliseerd. Er is meer maatschappelijke onrust. En de impact van ondermijnende criminaliteit is toegenomen.