Nieuw beleid, ontwikkelingen, ambities en heroverwegingen
In deze begroting vragen we onder programma 1 Bestuur en dienstverlening voor nieuw beleid, ontwikkelingen, ambities en heroverwegingen structureel € 186.000 aan lasten in 2026, aflopend naar € 161.000 in 2029. Daarnaast is sprake van structureel € 34.000 toename aan baten.
Een specificatie van de lasten en baten voor nieuw beleid, ontwikkelingen, ambities en heroverwegingen vindt u hieronder op niveau van taakveld.
Actualisatie urencalculaties en kostendekkendheid leges met effecten voor alle taakvelden die onder dit programma vallen (structureel nadeel € 102.988)
Het effect voor dit programma van deze twee onderwerpen bedraagt structureel € 103.000 nadelig. Voor een overzicht van het totale effect over alle programma’s verwijzen wij naar het onderdeel uiteenzetting van de financiële begroting en dan specifiek de toelichting op het onderdeel nieuw beleid, ontwikkelingen, ambities en heroverwegingen van de financiële begroting.
Taakveld 0.1 Bestuur (structureel nadeel € 49.000 in 2026 aflopend naar € 24.000 in 2028)
De gemeente is communicatief en participatief (nadeel € 25.000 in 2026 en 2027)
In 2025 is er gewerkt aan nieuw participatiebeleid en de participatieverordening. Inwonersparticipatie is al opgenomen in het beleid. Overheidsparticipatie is een nieuw onderdeel. Overheidsparticipatie betekent dat de gemeente ondersteunt bij initiatieven vanuit de samenleving. Het uitdaagrecht is daar een wettelijk verplicht onderdeel van. Ook andere inwonersinitiatieven vallen onder de term overheidsparticipatie. Gemeente Neder-Betuwe start een pilot van twee jaar. Gedurende deze twee jaar ondersteunen we initiatieven en uitdagingen.
Daarna evalueren we de pilot. Voor de pilot wordt zowel voor 2026 als 2027 een budget gevraagd van € 25.000.
Gemeentelijke bijdrage PFO (structureel nadeel € 20.000)
In het najaar van 2021 is het portefeuillehouders overleg (PFO) Ruimte gestart, eerst als pilot en
vervolgens structureel gemaakt bij besluit van 14 juli 2022. Sindsdien is de regionale samenwerking op Ruimte telkens incidenteel geregeld. De uitkomst van de takendiscussie binnen Regio Rivierenland bevestigt dat regionale samenwerking op ruimtelijk gebied essentieel is. De raad heeft het hiervoor benodigde afwegingskader ook vastgesteld en kennisgenomen van de uitkomst van de takendiscussie, zonder hierop een zienswijze in te dienen. Daarom stelt het college de raad voor om de benodigde ondersteuning van de regionale samenwerking op ruimtelijk gebied structureel op te nemen in de begroting van Regio Rivierenland. De ruimtelijke opgaven in Rivierenland zijn urgent en complex. Met de woningbouwopgave, energietransitie, klimaatadaptatie, mobiliteit, stikstofproblematiek en economische ontwikkeling maken we keuzes die onze regio voor decennia bepalen. Deze opgaven zijn te groot en te verweven voor gemeenten
om individueel op te pakken. Ruimtelijke keuzes van één gemeente hebben direct impact op buurgemeenten. De schaars beschikbare ruimte vraagt om zorgvuldige, integrale afweging. Ook is de personele capaciteit bij individuele gemeenten te beperkt voor deze complexe opgaven.
De komende jaren moeten we interbestuurlijk, volgend op het Regioarrangement FruitDelta Rivierenland, werken aan gebiedsprogrammering. Dit vraagt om een regionale gecoördineerde aanpak, zoals de afgelopen jaren ook waardevol en noodzakelijk is gebleken. Een structureel budget van € 20.000 is benodigd voor de ondersteuning van de regionale samenwerking.
Overige kleine bijstellingen (structureel nadeel € 4.000)
Betreft overige kleine bijstellingen binnen dit taakveld.